Tijl Beckand: ‘Roem verandert alles’

Het grote publiek kent Tijl Beckand als presentator van grote shows, maar zijn passie is klassieke muziek. In zijn nieuwe serie treedt hij in de voetsporen van componist Richard Wagner.

Je werd op je vijftiende gegrepen door De Negende van Beethoven. Kreeg je klassieke muziek met de paplepel ingegoten?

“Mijn ouders luisterden niet naar Hilversum 3 of Sky Radio, maar naar Radio 4. Ik hoorde dus veel klassieke muziek, maar het was niet zo dat we gesprekken hadden over Chopin of Mozart. Het was er gewoon, net als de platen van Kate Bush en Elvis Presley. De liefde voor klassieke muziek heb ik me als tiener echt zelf eigen gemaakt. Als ik op zaterdag in een strandtent in Scheveningen had gewerkt, rekende ik aan het eind van de dag uit hoeveel cd’s ik daarvan kon kopen. Ik denk dat ik er tot mijn dertigste zo’n 20.000 euro aan heb uitgegeven. Dat leek me toen een goede investering, want ik was ervan overtuigd dat de cd nooit zou verdwijnen. Nou, dat liep anders. Ze liggen nu bij mijn moeder in Den Haag op zolder, ik kan er nog geen afstand van doen.”

Had je voor je met deze serie begon al iets met het werk van Wagner?

“Zijn muziek is als alcohol, het is voor de meeste mensen moeilijk om het bij één glaasje te houden. Wagner was de eerste componist die klassieke muziek voor een breed publiek toegankelijk maakte. Tot die tijd werden klassieke concerten alleen gegeven op feesten in koningshuizen, waar het meer als achtergrondmuziek diende. Wagner bouwde een theater waar alles donker was en je alleen een groot lichtvlak zag. Zijn muziek kwam daardoor keihard binnen. Ook de opbouw van zijn werk was vernieuwend. Hij bouwde melodieën in waardoor je voelt: dit is de held. Of, nu komt het gevaar. Als je naar James Bond gaat, weet je door de muziek wanneer er iets spannends gaat gebeuren. Dat is echt een uitvinding van Wagner.”

Je brak twintig jaar geleden door met de Lama’s. Was je voorbereid op die bekendheid?

“Het was niet iets waar de omroep destijds veel aandacht aan besteedde. Met terugwerkende kracht was het goed geweest als iemand me had uitgelegd wat het betekent om een bekende Nederlander te worden. Tegelijkertijd is het ook moeilijk om in te schatten hoe bekend iemand wordt en hoelang het duurt. Bij ons sloeg het echt in als een bom.”

Het hele interview leest u in de Avrobode van week 9. Deze editie ligt nu in de winkel. Bent u geen abonnee, maar wilt u niets meer uit de gids missen? U kunt hier abonnee worden.

Tekst: Elselien van Dieren