Bart Arends: ‘Ik krijg een warm gevoel van de Top 2000’

Tijdens de Top 2000 is Bart Arens niet alleen dagelijks te horen op NPO Radio 2. Hij is ook verantwoordelijk voor de ingenieuze muziekmix die ieder jaar als startshot klinkt van deze ultieme muzieklijst.

Hoe is Kerstmis voor jou eigenlijk? Ben je dan vooral met de radio bezig?

“Ik weet inmiddels niet beter. Toen ik bij 3FM werkte, was ik altijd de hele kerstperiode op pad om geld op te halen voor Serious request. Inmiddels ben ik vergroeid met de Top 2000, al is het niet zo dat ik mijn gezin dan nauwelijks zie. Als ik zelf geen uitzending heb, ben ik wel regelmatig in het Top 2000 café, mijn vrouw en kinderen zijn er dan vaak bij. Daarnaast hebben we ook gewoon een traditioneel kerstdiner. Dit jaar gaan we naar mijn schoonfamilie en dan draait het vooral om lekker eten en er samen een gezellige avond van maken.”

En de volgende ochtend weer snel naar de Top 2000 voor je eigen uitzending?

“Mensen vragen me weleens ‘Heb je niet zin om één jaar geen Top 2000 te hebben en eens normaal Kerst en Oud en Nieuw te kunnen vieren?’ Nee dus. Het is soms hectisch, maar ik vind deze periode altijd fantastisch. Met Oudjaar ga ik ook altijd naar het Top 2000 café om daar de laatste nummers af te tellen. Onze kinderen zijn nu tien, dertien en zestien, zij zijn er de laatste jaren ook bij. Ik krijg altijd een warm gevoel bij de Top 2000. Naast de mooie liedjes die luisteraars hebben ingestuurd, zit het sentiment natuurlijk ook in deze specifieke week. Het is de ultieme periode waarin je even terugblikt op het afgelopen jaar. Het is mooi om dat samen te delen.”

Welke artiest mag op jouw eigen stemlijstje nooit ontbreken?

“Voor mij is Billy Joel heel belangrijk. Door hem heb ik mijn eigen pianospel verder ontwikkeld. Ik speel al sinds mijn zevende. Eerst uitsluitend klassieke muziek, maar als tiener ben ik overgestapt op house. Pas toen ik ver in de dertig was, ontdekte ik de muziek van Billy Joel. Door zijn muziek – en later ook allerlei andere popklassiekers – na te spelen heb ik op een andere manier piano leren spelen. Daarom staat hij standaard in mijn stemlijstje. Verder zijn er natuurlijk talloze andere nummers die bij mij een bepaald gevoel naar boven brengen. Zo’n liedje is dan misschien niet het beste ter wereld, maar zal me altijd bijblijven.”

Het hele interview leest u in de Avrobode van week 51/52. Deze editie ligt nu in de winkel. Bent u geen abonnee, maar wilt u niets meer uit de gids missen? U kunt hier abonnee worden.

Tekst: Ernest Marx