Brecht van Hulten: “Door Kassa lees ik etiketten heel bewust”

Kassa is terug met een nieuwe reeks. Brecht van Hulten presenteert het consumentenprogramma sinds 2011 en heeft daar veel van opgestoken. “Dankzij Kassa weet ik van heel veel geteste producten dat ze niet werken.”

Waarin onderscheidt Kassa zich van andere consumentenprogramma’s als Radar en Meldpunt?

“Kassa is een programma dat zich richt op de volle breedte van de consumentenjournalistiek. Van producten die niet deugen tot financiële en maatschappelijke schandalen. We zetten overal onze tanden in en laten vaak niet los tot er een oplossing in zicht is. En daarnaast hebben we natuurlijk onze befaamde producttesten!”

Hoe komen jullie aan de onderwerpen en waarop selecteren jullie?

“Een belangrijke inspiratiebron voor goede verhalen zijn onze eigen ervaringen. We zijn tenslotte allemaal zélf consument. Maar we luisteren ook goed naar onze kijkers via de vele mails en reacties via sociale media. Die worden allemaal nauwkeurig gelezen en beoordeeld.”

Word jij in winkels beter behandeld wanneer mensen je herkennen?

“Dat is natuurlijk lastig te beoordelen, want dat zullen ze me nooit zeggen als het zo zou zijn. Maar het is wel zo dat ik soms de indruk heb dat mijn werk bij Kassa af en toe in mijn voordeel werkt. Dan word ik in een winkel net iets sneller geholpen, of zegt de garage na het indraaien van een nieuw lampje, als ik mijn portemonnee trek: ‘Laat maar zitten.’”

Het hele interview leest u in de Avrobode van week 36. Bent u geen abonnee maar wilt u niets meer uit de gids missen? U kunt hier abonnee worden.

Kassa is vanaf zaterdag 9 september terug op NPO 1.

Tekst: Bea Kastrop