Annechien Steenhuizen: ‘Elke nieuwe fase is spannend’

De talentenjacht Project Rembrandt is een zoektocht naar de beste amateurkunstschilder van Nederland. Presentator Annechien Steenhuizen (41) is geen kunstkenner, maar wel een liefhebber met een voorkeur voor ontregelend en avontuurlijk werk.

Waarom zijn het nog allemaal amateurs?

“Dat heeft meestal met keuzes en leefomstandigheden te maken. Het is vaak het klassieke verhaal: geliefde ontmoeten, kinderen krijgen en dan toch kiezen voor
een vaste baan en niet voor het onzekere kunstenaarsbestaan. Maar ergens blijft het kriebelen, dus staan ze hele weekends op zolder te schilderen. Nu krijgen ze
gedurende de serie professionele coaching. Ze moeten schilderopdrachten uitvoeren en worden beoordeeld door een vakjury. Iedere aflevering valt een kandidaat
af. Hoe beter je ze leert kennen, hoe treuriger dat moment natuurlijk wordt. Je gunt iedereen de hoofdprijs: de winnaar mag exposeren in het Rijksmuseum.”

Kun jij ontroerd raken van kunst?

“Zeker. Dat overviel me toen ik na jaren Het melkmeisje van Vermeer weer in het echt zag. Ik raakte echt een beetje van slag. Alsof ik ineens een soort verliefdheidsgevoel had. Maar ik kan ook misselijk worden van kunst. Een vriend van mijn man en mij is zo’n anarchistische relkunstenaar. We wilden graag werk van hem aan de muur. Hij dacht het perfecte doek voor ons te hebben. Het was een soort doornenkruis van zwart, rood en wit, maar toen dat in onze kamer hing werd ik daar letterlijk onpasselijk van. Weg met dat ding!”

Waar hou jij dan vooral van?

“Dat kan van alles zijn. L’Origin du monde van Gustave Courbet vind ik bijvoorbeeld prachtig. Een controversieel schilderij van het naakte onderlijf van een vrouw. Alleen al het idee dat je een close-up van een vagina schildert en dat ‘De oorsprong van de wereld’ noemt… Dat heeft iets heel droogs. Hou ik wel van. Het hoeft allemaal niet zo netjes, je mag er ook best even van schrikken. Aaron en ik bezochten eens de Saatchi Gallery in Londen. Daar staan de beroemde haai van Damien Hirst en werk van de Chapman Brothers en Tracy Emin. Zij maken het soort ontregelende, spannende en avontuurlijke kunst waar ik van hou.”

Het hele interview leest u in de Avrobode van week 4. Deze editie ligt nu in de winkel. Bent u geen abonnee maar wilt u niets meer uit de gids missen? U kunt hier abonnee worden.

Tekst: Ernest Marx